ASKOs ambisjon er kun fornybart
Innen 2026 skal vi kun bruke fornybart drivstoff i distribusjonen vår – blant annet gjennom å ta i bruk hydrogen, elektrisitet og biogass fra bærekraftige kilder.
Vi i ASKO har tro på at biodrivstoff bare er et skritt på veien mot nullutslipps biler. Elektrisk og hydrogendrevne lastebiler er øverst i vårt hierarki og viser våre prioriteringer. Frem til el og hydrogen kan løse de lengste og tyngste transportene våre benytter vi biodrivstoff.
Biodiesel
ASKO har investert i egne tankanlegg og benytter HVO gjennom store deler av året.
Bioetanol
ASKO var først i verden som tok i bruk bioetanol i distribusjonsvirksomhet. ASKO har nærmere 30 tyngre kjøretøy som benytter bioetanol.
Biogass
ASKO har omkring 40 biogassdrevne distribusjonsbiler. NorgesGruppen har matavfall som kan brukes til biogass og ASKO har som mål at matavfall som ikke egner seg til dyrefor skal benyttes til biogass. Vi prioriterer å bruke biogass produsert med riktig råstoff, samt at biorestene erstatter kunstgjødsel i landbruket.
Elektrisk distribusjonsbil
13. september 2016 satte Norges første elektriske distribusjonsbil sine hjul på norske veier. Siden da har vi faset inn 70 elektriske lastebiler i vår bilpark og vi vil fortsette med dette til vi har nådd vårt mål i 2026.
Hydrogendrevet distribusjonsbil
ASKO MIDT-NORGE AS er i gang med pilot hvor energien fra solceller på eget tak skal benyttes til å produsere hydrogen. Hydrogenet skal benyttes til trucker på lageret og til distribusjonsbiler levert av Scania.
Antall fossilfrie kjøretøy
Andre fokusområder
- Kjøreadferd og sjåføropplæring
- Pådriver overfor myndigheter for å få en mer virkningsfull miljøpolitikk basert på grønne avgifter og incentiver