ASKO

Tre ASKO-sjåfører som står foran en elektrisk lastebil utenfor ASKOs nye ladeanlegg
Den offisielle åpningen i Vestby var 15.10.2025. Avbildet er Lise Sunde, Therese Burås og Roger Jensen.

Det nye anlegget benytter Megawatt Charging System (MCS), som er den mest moderne teknologien for hurtiglading av tunge kjøretøy. Denne løsningen halverer ladetiden sammenlignet med dagens standardladere. Til sammenligning tar det 82 minutter å fullade en Scania-lastebil med tradisjonell lading, mens MCS-lading kun trenger 45 minutter.

– Med dette anlegget, som består av to 1,2 MW-ladere og fire 560 kW-ladere, kan flere lastebiler lades samtidig i løpet av sjåførenes hviletid. Det gjør elektriske lastebiler både praktiske og lønnsomme også på lengre ruter, sier Marius Råstad, logistikksjef utgående transport i ASKO. 

Tar fossilfri tungtransport til neste nivå

ASKO har i dag rundt 100 kjøretøy i daglig drift i Vestby. Med det nye ladeanlegget kan bilene lades fullt i løpet av hviletiden, noe som gir effektiv, forutsigbar og utslippsfri transport. Strømmen til anlegget kommer hovedsakelig fra solcellene på taket, og løsningen er spesielt viktig for de lange rutene med tunge laster.

Det nye ladeanlegget markerer en milepæl i ASKOs arbeid for å bli fossilfri i egen distribusjon. Fra før har selskapet ett av verdens største ladeanlegg for elektriske lastebiler, med kapasitet til å lade rundt 60 kjøretøy samtidig. Nå tas neste steg, som gjør det mulig å elektrifisere enda tyngre transporter over lengre distanser.

Sterke samarbeidspartnere bak løsningen

Prosjektet er resultatet av et tett samarbeid mellom ASKO, Scania og Kempower. Scania leverer lastebilene, mens Kempower har levert selve ladeanlegget. Den første bilen, blir den første MCS-klare lastebilen i ordinær drift hos kunde i Norge.

Åpner for flere brukere 

Transport står for rundt 30 prosent av Norges klimagassutslipp. Elektriske lastebiler reduserer utslipp, støy og lokal luftforurensning, og bidrar til et renere og mer bærekraftig transportsystem.

– Det er både økonomisk og miljømessig riktig å satse nå. Denne teknologien gjør det mulig å kjøre elektrisk også på lange strekninger, uten å gå på bekostning av effektivitet. Slik bidrar vi til å redusere bruken av fossildrevne kjøretøy og nå både nasjonale og internasjonale klimamål, avslutter Marius Råstad.