ASKO

Bortsett fra en liten endring på programvaren vil plukktruckene stort sett bare få erstattet det tradisjonelle batteriet med en slik 24 volts brenselcelle fra Plug Power. Foran fra v.: Jørn Arvid Endresen, adm. direktør i ASKO MIDT-NORGE, Kjell Einar Totsås, produktsjef i Toyota Material Handling Norway (TMHNO), Harald Brekke, distribusjonssjef i ASKO MIDT-NORGE og Tor Olav Iversen, truckansvarlig i ASKO MIDT-NORGE. Bak fra v.: Fra TMHNO adm. direktør Lars Kleveland, distriktssjef Lasse Sæther og servicesjef Sivert Vevik

I november starter ASKO MIDT-NORGE opp produksjon av hydrogen basert på strøm fra et 12 000 m2 stort solcelleanlegg på taket av lageret utenfor Trondheim. Anlegget vil ha en produksjonskapasitet på 350 kilo hydrogen i døgnet. Lastebilene vil bli utstyrt med tanker på 35 kilo som vil gi dem en rekkevidde på rundt 500 kilometer.

Samtidig starter selskapet utprøving av 10 hydrogendrevne lagertrucker, og senhøsten 2018 settes 3 helt nyutviklede distribusjonsbiler i drift.